Krok 4. Założenie rachunku bankowego i wyrobienie pieczątki firmowej

Polski system prawny nie nakłada na przedsiębiorcę bezwzględnego obowiązku posiadania kont bankowego. Rachunek bankowy jest jednak wymagany w firmach, które prowadzą specyficzny rodzaj płatności czy transakcji, a także, gdy przedsiębiorca prowadzi księgi rachunkowe lub podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Bezpośredni zwrot podatku VAT może być przekazany zarówno na firmowe konto bankowe jak i za pomocą przekazu pocztowego.

Opłaty za założenie rachunku bankowego są różnorodne (w zależności do oferty danego banku), a samo założenie konta wymaga:

  • wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej lub koncesji,
  • dowodu osobistego,
  • wzoru pieczątki firmowej.

Obowiązek posiadania przez przedsiębiorstwo numeru REGON został zniesiony – tak, więc żądanie przez banki podawania tego numeru jest wynikiem wyłącznie wewnętrznych przepisów banku, nie zaś powszechnie obowiązującego prawa.

Rachunek firmowy może być używany wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej. O założeniu konta należy poinformować Urząd Skarbowy oraz ZUS.

Założenie rachunku bankowego jest konieczne w przypadku przedsiębiorcy, który ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ponieważ w takich przypadkach jedyną formą zapłaty jest przelew bankowy. Na rachunek ten jest również przelewany zwrot bezpośredni podatku VAT.

Zasady wyrobienia firmowej pieczątki nie ulegają zmianie, aby ją dostać należy posiadać wpis do CEIDG. Koszt wyrobienia pieczątki to od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Krok 5. Zgłoszenie przedsiębiorcy i jego pracowników do zakładu ubezpieczeń społecznych (ZUS)

zakładanie firmy - rachunek i pieczątka

Jeden komentarz.

  1. Przemek pisze:

    Jeśli chodzi o firmowe konto bankowe to polecam to z mbanku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.