Biznes plan
- 2013-05-13
- W kategorii Słownik biznesowy
Biznesplan jest nieformalnym narzędziem planistycznym, w którym zawierają się wszelkie ważne szczegóły na temat sposobu wprowadzenia danej usługi lub produktu na rynek. W skład niego wchodzi np. harmonogram wykorzystania zasobów kapitałowych czy oszacowanie zysków, które można by osiągnąć. Zawiera w sobie także zadania i cele, które przedsiębiorca chce osiągnąć, analizę rynku będącego w otoczeniu przedsiębiorstwa, zaprezentować technologie stosowane w produkcji, ich wpływ na środowisko czy energochłonność. Co najważniejsze, powinien być pisany językiem jasnym i zrozumiałym, a także czytelnym dla potencjalnego odbiorcy.
Biznesplan dzielimy na wewnętrzny, wykorzystywany wewnątrz firmy, jak i zewnętrzny, prezentowany dla wszelkich instytucji oferujących np. dotacje czy kredyty na działalność. W biznesplanie zewnętrznym najważniejsze jest określenie ryzyka, jakie niesie za sobą prowadzona działalność oraz zyski, które mogą być wygenerowane w przewidzianym przedziale czasowym.
Biznesplan powinien być również napisany w określonym schemacie:
1. Strona tytułowa:
adresat, opisanie przedsięwzięcia, gdzie jest ono zlokalizowane, jakie będą koszty poniesione przy jego realizacji, wysokość kredytu jaki przedsiębiorstwo zamierza zaciągnąć (w przypadku starania się o kredytowanie przedsięwzięcia), informacja, czy przedsiębiorca posiada inne źródła finansowania, informacja odnośnie wnioskodawcy wraz z jego danymi kontaktowymi i danymi szefa, dane osoby, która odpowiada za przedsięwzięcie, informacja kto stworzył biznesplan, i na koniec – wszelkie niezbędne podpisy z pieczątkami.
2. Streszczenie:
krótka charakterystyka przedsięwzięcia, założenia, sposoby realizacji i skutki wraz z nakreśleniem potrzeb finansowych.
3. Opis przedsiębiorstwa:
zawiera krótką historię firmy lub przedsięwzięcia, status prawny, cele, sytuację firmy na rynku, wartość majątku wraz ze źródłem jego pochodzenia, kondycję finansową firmy.
4. Charakterystyka kadry zarządzającej i personelu:
informacja na temat pracowników i ich umiejętności, obowiązków pełnionych w firmie, wykształcenia, opis systemu motywacji pracowników.
5. Plan marketingowy:
czyli analiza rynku, określenie klientów, lokalizacja z dystrybucją, sposobem promowania przedsięwzięcia i polityką cenową.
6. Plan organizacyjny:
zawierający informacje odnośnie pracowników (jeśli takowych zatrudniamy, informacja o sposobie naboru, planowanych wynagrodzeniach itp.), dostawców (wybór firm współpracujących i opis warunków współpracy), księgowości (rodzaj księgowości).
7. Harmonogram realizacji:
czynności planowane do wykonania przedsięwzięcia, terminy ich realizacji, wybór osób odpowiedzialnych za realizację.
8. Analiza klientów, potencjalnych konkurentów, rynku zbytu:
jakie firma ma kontakty w kraju i za granicą, jaka jest pozycja firmy na rynku.
9. Prezentacja:
uzasadnienie realizacji przedsięwzięcia, wady, zalety.
10. Plan finansowy:
przedstawienie zysków i strat.
11. Analiza ryzyka.
12. Załączniki
dołączenie wyliczeń, tabel obliczeniowych, wykresów.
Related
Szukaj na stronie
Kategorie
Ostatnie wpisy
- Nie będzie już Podstaw przedsiębiorczości w szkołach. Co w zamian?
- Piekarnie i cukiernie będą miały tańszy gaz
- Błędy popełniane przez początkujących szefów
- Zmiany w Kodeksie pracy zatwierdzone – będzie więcej dni wolnych
- Bezrobocie maleje, ale rośnie strach o pracę