Zarządzanie przy pracy zdalnej

praca zdalna w domu

Wiele firm na świecie w ostatnich kilku tygodniach stanęło przed wyzwaniem zorganizowania sobie systemu pracy zdalnej. W obliczu pandemii było ta jedyna możliwość, aby zachować ciągłość działania Co powinni robić managerowie w tak wyjątkowych warunkach, aby ich metody zarządzania były skuteczne?

Home office to w niektórych przedsiębiorstwach codzienność, w innych okazjonalna możliwość, a w jeszcze innych rzecz nie do pomyślenia. Wciąż w mentalności polskich przedsiębiorców jest głęboko zakorzeniona myśl, że w domu pracownik nie będzie efektywnie wykonywał swoich obowiązków służbowych. Warto jednak teraz się przełamać i wykorzystać obecny czas na realną ocenę sytuacji, a nie domysły.

Podstawą jest zaufanie

Szczególnie osoby, które czuły się komfortowo, widząc codziennie, co robią członkowie ich zespołu, mają teraz twardy orzech do zgryzienia. Niestety tej sytuacji nie da się rozwiązać inaczej niż obdarzeniem zaufaniem swoich pracowników. W większości przypadków „nie taki diabeł straszny, jak go malują”. Jak wynika z doświadczenia wielu firm, w domu pracuje się bardziej efektywnie, bo mamy spokój, nie rozpraszają nas rozmowy przy biurku obok ani przedłużające się wizyty przy firmowym ekspresie do kawy. Nie tracimy również czasu, nerwów i pieniędzy na dojazdy do biura i właściwie z łóżka, w dobrym humorze możemy przystąpić do pracy.

Umiarkowana kontrola

Mówi się, że kontrola jest podstawą zaufania. Oczywiście warto rozliczać swoich pracowników z wykonywania przez nich obowiązków, ale nie warto robić tego nadmiernie. Lepiej przywitać się rano na firmowym komunikatorze i zapytać, co zespół planuje wykonać w danym dniu niż dzwonić co godzinę.

Dobrą praktyką jest organizowanie cyklicznych spotkań (najlepiej w formie video), które pozwolą pielęgnować relacje międzyludzkie, ale także być na bieżąco ze statusami zadań.

Warto także wdrożyć aplikację do monitorowania przebiegu realizacji zadań (np. Trello, Asana, Jira). Dzięki temu jednym rzutem oka możemy sprawdzić, co kto robi, nie pytając o to wszystkich z osobna.

Odpowiednie narzędzia

Jeśli firma jeszcze tego nie ma, to warto wdrożyć teraz funkcjonalny komunikator, który pozwoli nie tylko szybko wymieniać wiadomości, ale także przesyłać pliki, obsługiwać grupowe konwersacje, dzielić się notatkami, a nawet wysyłać śmieszne obrazki dla rozluźnienia atmosfery.

W przypadku kiedy nie możemy szybko zadać pytania danej osobie twarzą w twarz, poczta mailowa może być niewystarczająca.

Aktualnie mamy do czynienia z naprawdę wyjątkową sytuacją, z której mało kto wyjdzie bez zmian. Warto więc zorganizować ogólne warsztaty, gdzie specjalista opowie, jak radzić sobie z lękiem albo jak organizować czas w ramach pracy zdalnej. Takie drobne inicjatywy mogą przynieść wiele dobrego i wpłynąć pozytywnie na zadowolenie z pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.