Ułatwienia w otwieraniu firmy – plany Ministerstwa Sprawiedliwości

Ministerstwo Sprawiedliwości

Lukas Plewnia, flickr.com

Ministerstwo Sprawiedliwości zaproponowało kolejne zmiany w przepisach dotyczących zasad rozpoczynania działalności gospodarczej. Według ekspertów część procedur związanych z otwieraniem firmy miałaby zostać uproszczona. Resort chce wprowadzić nowe przepisy do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Zmianie miałaby ulec także część zapisów znajdujących się w innych ustawach. Jednymi z najważniejszych modyfikacji miałyby być te wprowadzane w kwestii przyznawania numeru REGON oraz NIP. Resort zakłada, że działania zostaną uproszczone, co byłoby możliwe, dzięki zautomatyzowaniu tychże czynności.

Automatyzacja przy nadawaniu numerów REGON i NIP przyspieszyłaby cały proces, jednocześnie znacznie go upraszczając. Według planów resortu, numery te byłyby określane przez systemy teleinformatyczne Centralnego Rejestru Podmiotów. Po tym, jak dane na temat otwieranej firmy zostałyby zapisane w KRS, zostałyby dalej przesłane do Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. To właśnie te dwa systemy byłyby odpowiedzialne za wygenerowanie indywidualnych numerów NIP i REGON dla nowo powstałych jednostek gospodarczych. Ministerstwo Sprawiedliwości chce, aby firma mogła działać od razu po tym, jak zostanie wpisana do KRS. Oprócz tego, właściciele wszystkich jednostek gospodarczych, które będą wpisane do KRS lub do innych rejestrów będą mogli załatwiać sprawy urzędowe bez wielokrotnego podawania tych samych danych. MS chce bowiem znieść obowiązek składania zgłoszeń identyfikacyjnych w przypadku danych, które zostały już objęte wpisem do KRS. Dla przedsiębiorców byłoby to sporym udogodnieniem.

Poza tym, w projekcie resortu sprawiedliwości pojawiła się koncepcja ograniczenia spraw papierkowych w jeszcze jednej kwestii. Ministerstwo zaproponowało, żeby wprowadzić jeden, wspólny formularz zgłoszeniowy dla wszystkich ewidencji i rejestrów, który dotyczy tzw. zasady jednego okienka. W formularzu tym miałyby znajdować się wszystkie potrzebne dane uzupełniające dotyczące danej jednostki gospodarczej. Dane uzupełniające mogłyby być zgłaszane bezpośrednio w urzędzie skarbowym jego naczelnikowi, jednak dla zwiększenia wygody przedsiębiorców, można byłoby podawać je także drogą elektroniczną lub pocztową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.