Koronawirus a funkcjonowanie firmy

W obecnej sytuacji epidemiologicznej w Polsce wszyscy boją się zakażenia. Jednak, choć koronawirus jak najbardziej jest powodem do zmartwienia, to nie powinien przyćmić zdrowego rozsądku. Oprócz ciągłego mycia i dezynfekowania rąk pracodawcy powinni również zastanowić się, jak w najbliższym czasie powinna funkcjonować ich firma w związku z pandemią.

Koronawirus w Polsce

Stało się. Covid-19 dotarł również do naszego kraju. Zarażonych przybywa, półki w sklepach puste a Ty, przedsiębiorco, zastanawiasz się co będzie teraz z Twoją firmą. Otóż 2 marca 2020 roku miało miejsce posiedzenie Sejmu dotyczące nowego wirusa. Już następnego dnia ustawa o zapobieganiu epidemii, profilaktyki i przeciwdziałania skutkom rozprzestrzeniającej się choroby, która została przyjęta przez Sejm, trafiła w ręce Prezydenta oraz Marszałka Senatu. Została zaakceptowana i 8 marca 2020 roku wprowadzone zostały nowe przepisy. W sam czas, ponieważ zaledwie parę dni wcześniej (4 marca 2020 roku) Covid-19 dotarł do Polski. Wirus został wykryty w Zielonej Górze u młodej osoby, która przyjechała autobusem z Niemiec.

Covid-19 – jak się nie zarazić?

Wirus bardzo szybko się rozprzestrzenia a sprzyjają temu wszelkie zgromadzenia i spotkania z ludźmi. Również te w pracy. Dlatego rząd postanowił wprowadzić w życie przepisy, które mają na celu maksymalnie ograniczyć ryzyko zarażenia się wirusem w miejscu pracy. Nowa ustawa stała się uzupełnieniem dla istniejących już w Kodeksie Pracy przepisów traktujących o zapobieganiu i zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.

Nowy wirus a praca zdalna

Jej, między innymi, dotyczą nowe przepisy. Aktualnie, w związku z coraz większą liczbą przypadków zakażenia koronawirusem, każdy pracodawca może w ramach profilaktyki wysłać swoich pracowników do domu, aby zdalnie wykonywali oni swoje obowiązki. Istotne jest to, że pracownik posiadający umowę o pracę nie może nie zgodzić się na takie rozwiązanie.

Kolejną zmianą jest to, że GIS bądź inspektor sanitarny posiadający odpowiednie upoważnienie ma prawo wydawać polecenia albo decyzje dotyczące czynności mających na celu zapobieganie epidemii, może również kontrolować czy są one wykonywane. Pracodawca ma natomiast obowiązek zastosować się do tychże decyzji. Jego głównym zadaniem jest bowiem zapewnienie bezpieczeństwa swoim pracownikom.

Jak zatem wygląda sytuacja, gdy pracownik nie chce wykonać swoich obowiązków ze względu na zaistniałą sytuację? Otóż pracodawca może wyciągnąć konsekwencje od zatrudnionego jedynie wtedy, gdy zagrożenie zarażeniem Covid-19 jest mało prawdopodobne i tylko hipotetyczne. W przypadku, gdy jest ono realne (np. wyjazd do kraju dotkniętego szybko rozprzestrzeniającą się epidemią) powinno być to usprawiedliwione i pracownik nie powinien zostać pociągnięty do żadnej odpowiedzialności związanej z odmówieniem wykonania zadania.

Pandemia Covid-19 jest sytuacją, w której na piedestale należy stawiać zdrowie i życie swoich pracowników. Ustawa powstała po to, aby umożliwić pracodawcom ochronę wszystkich, którzy są zatrudnieni w ich firmie.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.