Pozapłacowe sposoby na zatrzymanie pracownika

różne pokolenia w pracy

Nie jest tajemnicą, że podwyżka albo premia wpływają pozytywnie na zadowolenie pracowników. A im bardziej usatysfakcjonowana z pracy osoba, tym łatwiej zatrzymać ją w firmie. Jak pokazują badania GUS, ponad 88 proc. z nas jest zadowolonych z wykonywanego zajęcia, a jednak aktualnie rzadko zdarza się, aby ktoś pracował w jednym miejscu więcej niż kilka lat. Jak więc sprawić, aby pracownik został z nami na dłużej, jeśli nie chcemy lub nie możemy dać mu wyższej pensji? Z pomocą przychodzą sposoby pozapłacowe!

Dane GUS pokazują, że zajmowane stanowisko oraz wysokość dochodów jest silnie skorelowane z satysfakcją z pracy. Najbardziej zadowoleni są mieszkańcy dużych miast, którzy pracują na stanowiskach specjalistycznych, w edukacji, w komunikacji i administracji publicznej. Z drugiej strony osi są niezadowoleni pracownicy, którzy zajmują się głównie ochroną, sprzątaniem i rolnictwem.

Co, oprócz pieniędzy, może więc sprawić, że pracownik zostanie w firmie na dłużej?

Rozwój zawodowy i niezależność

Ważnym elementem budowania satysfakcji pracownika jest rozwój, czyli możliwość uczenia się nowych rzeczy i podejmowania odpowiedzialności za kolejne projekty. Tę potrzebę można spełnić poprzez wysyłanie pracownika na szkolenia, budujące jego kompetencje, ale także możliwość wystąpienia na konferencjach, gdzie będzie budował postawę eksperta. W ten sposób można wspierać rozwój na stanowiskach specjalistycznych, a jak robić to wśród pracowników fizycznych? Można rotacyjnie zmieniać zakres ich obowiązków albo proponować im działania w lekko zmodyfikowanym obszarze.

Warto również pozostawiać pracownikowi przestrzeń do tego, aby brał o odpowiedzialność za swoje zadania. Dzięki temu jest w stanie lepiej i chętniej je wykonać obowiązki niż gdyby pozostawał pod ciągłą kontrolą przełożonego.

Uznanie

Niezależnie od zajmowanego stanowiska, na zadowolenie z pracy wpływa również uznanie w oczach szefa i zespołu. Warto więc chwalić pracownika za dobrze wykonane zadania – zarówno na rozmowie indywidualnej, jak i na zbiorowych spotkaniach. Dzięki temu spełniamy jego potrzebę uznania i motywujemy do tego, aby pozostał w firmie. Oczywiście nie można przesadzać z chwaleniem, bo przyniesie to odwrotny skutek i doprowadzi do zbytniego rozleniwienia danej osoby.

Work-life balance

Trudno wykonywać obowiązki dobrze, jeżeli pracownik ma jej za dużo i musi zostawać w nadgodzinach. Niezależnie od specyfiki pracy, nie da się w takich warunkach wykonywać jej dokładnie, a na stanowiskach kreatywnych z pasją i wolnym umysłem. Niezbędnym czynnikiem do zatrzymania pracownika w firmie jest zapewnienie mu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Będzie pracował dużo chętniej i efektywniej, jeżeli pracodawca pozostawi mu przestrzeń na odpoczynek, życie rodzinne i realizację swoich pasji.

Dodatkowe benefity

Ważnym elementem motywowania, ale i zatrzymania kadry w firmie, są pozapłacowe benefity. Aktualnie bardzo pożądane przez pracowników są: karta sportowa i prywatna opieka medyczna. Dzięki temu zespół może kompleksowo o siebie zadbać. Ważne są również dodatkowe elementy, umilające życie w biurze, czyli darmowe owoce, chillout roomy czy dofinansowanie lunchu.

Źródło: https://www.rp.pl/Rynek-pracy/305019956-Badania-GUS-Polacy-raczej-zadowoleni-ze-swojej-pracy.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.