Pozapłacowe sposoby na zatrzymanie pracownika
- 2020-02-25
- W kategorii Porady dla firm, Zasoby ludzkie
Nie jest tajemnicą, że podwyżka albo premia wpływają pozytywnie na zadowolenie pracowników. A im bardziej usatysfakcjonowana z pracy osoba, tym łatwiej zatrzymać ją w firmie. Jak pokazują badania GUS, ponad 88 proc. z nas jest zadowolonych z wykonywanego zajęcia, a jednak aktualnie rzadko zdarza się, aby ktoś pracował w jednym miejscu więcej niż kilka lat. Jak więc sprawić, aby pracownik został z nami na dłużej, jeśli nie chcemy lub nie możemy dać mu wyższej pensji? Z pomocą przychodzą sposoby pozapłacowe!
Dane GUS pokazują, że zajmowane stanowisko oraz wysokość dochodów jest silnie skorelowane z satysfakcją z pracy. Najbardziej zadowoleni są mieszkańcy dużych miast, którzy pracują na stanowiskach specjalistycznych, w edukacji, w komunikacji i administracji publicznej. Z drugiej strony osi są niezadowoleni pracownicy, którzy zajmują się głównie ochroną, sprzątaniem i rolnictwem.
Co, oprócz pieniędzy, może więc sprawić, że pracownik zostanie w firmie na dłużej?
Rozwój zawodowy i niezależność
Ważnym elementem budowania satysfakcji pracownika jest rozwój, czyli możliwość uczenia się nowych rzeczy i podejmowania odpowiedzialności za kolejne projekty. Tę potrzebę można spełnić poprzez wysyłanie pracownika na szkolenia, budujące jego kompetencje, ale także możliwość wystąpienia na konferencjach, gdzie będzie budował postawę eksperta. W ten sposób można wspierać rozwój na stanowiskach specjalistycznych, a jak robić to wśród pracowników fizycznych? Można rotacyjnie zmieniać zakres ich obowiązków albo proponować im działania w lekko zmodyfikowanym obszarze.
Warto również pozostawiać pracownikowi przestrzeń do tego, aby brał o odpowiedzialność za swoje zadania. Dzięki temu jest w stanie lepiej i chętniej je wykonać obowiązki niż gdyby pozostawał pod ciągłą kontrolą przełożonego.
Uznanie
Niezależnie od zajmowanego stanowiska, na zadowolenie z pracy wpływa również uznanie w oczach szefa i zespołu. Warto więc chwalić pracownika za dobrze wykonane zadania – zarówno na rozmowie indywidualnej, jak i na zbiorowych spotkaniach. Dzięki temu spełniamy jego potrzebę uznania i motywujemy do tego, aby pozostał w firmie. Oczywiście nie można przesadzać z chwaleniem, bo przyniesie to odwrotny skutek i doprowadzi do zbytniego rozleniwienia danej osoby.
Work-life balance
Trudno wykonywać obowiązki dobrze, jeżeli pracownik ma jej za dużo i musi zostawać w nadgodzinach. Niezależnie od specyfiki pracy, nie da się w takich warunkach wykonywać jej dokładnie, a na stanowiskach kreatywnych z pasją i wolnym umysłem. Niezbędnym czynnikiem do zatrzymania pracownika w firmie jest zapewnienie mu równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Będzie pracował dużo chętniej i efektywniej, jeżeli pracodawca pozostawi mu przestrzeń na odpoczynek, życie rodzinne i realizację swoich pasji.
Dodatkowe benefity
Ważnym elementem motywowania, ale i zatrzymania kadry w firmie, są pozapłacowe benefity. Aktualnie bardzo pożądane przez pracowników są: karta sportowa i prywatna opieka medyczna. Dzięki temu zespół może kompleksowo o siebie zadbać. Ważne są również dodatkowe elementy, umilające życie w biurze, czyli darmowe owoce, chillout roomy czy dofinansowanie lunchu.
Źródło: https://www.rp.pl/Rynek-pracy/305019956-Badania-GUS-Polacy-raczej-zadowoleni-ze-swojej-pracy.html
Related
Szukaj na stronie
Kategorie
Ostatnie wpisy
- Nie będzie już Podstaw przedsiębiorczości w szkołach. Co w zamian?
- Piekarnie i cukiernie będą miały tańszy gaz
- Błędy popełniane przez początkujących szefów
- Zmiany w Kodeksie pracy zatwierdzone – będzie więcej dni wolnych
- Bezrobocie maleje, ale rośnie strach o pracę