Warsztaty samochodowe pod obstrzałem

mechanik

O tym, że mechanicy, którym powierzamy naprawę naszych samochodów oszukują, mówi się nie od dziś. Jednak skala tych przekrętów wciąż może zaskakiwać. Ze względu na częste oszustwa, jakich dopuszczają się pracownicy w tym zawodzie, sam fach traci uznanie w oczach klientów. Jest to też zjawisko negatywnie odbierane przez tych mechaników, którzy zawsze starają się postępować uczciwie, a są postrzegani już przez pryzmat swoich nieszczerych kolegów z branży.

Mechanik to jeden z tych zawodów, w których o oszustwa nie jest trudno. Odstawiając samochód do fachowca, z reguły nie mamy pojęcia, co tak naprawdę się z nim dzieje. Mechanik ma więc szerokie pole do popisu przy wymyślaniu usterek, jakie zauważa w pojeździe. Jeśli pracownik chce być z nami uczciwy, to konkretnie mówi nam, co dokładnie się popsuło, jednak gdy zależy mu na dodatkowym zarobku, to może do rzeczywistej usterki dorzucić jeszcze kilka innych części wymagających naprawy. Doskonale wie, że raczej nie podważymy jego opinii, bo nie znamy się na mechanice. Zależy nam na sprawnym aucie, więc po prostu zapłacimy za usługę, chcąc odzyskać samochód w dobrym stanie. Nie sprawdzimy tego, czy rzeczywiście było trzeba naprawiać kilka odmiennych części i czy mechanik wykonał tę pracę, czy tylko kłamał.

Oprócz wymyślania dodatkowych awarii, mechanik może też zawyżyć cenę wykonywanej usługi. Większość warsztatów nie posiada jednego, ściśle określonego cennika, ponieważ koszt usług zależy z reguły od modelu i wersji samochodu, od jego stanu technicznego, a także od specyfiki danej usterki. Czasem psuje się tylko jedna rzecz i wtedy naprawa jest krótka, a czasem ze względu na zużycie dodatkowych elementów, praca wydłuża się. W efekcie, mechanik podaje ceny, które ustala w trakcie naprawy, a klient raczej nie ma szans na dojście do tego, czy są one zgodne z rzeczywistym zakresem wyświadczonej usługi.

Poza tym, mechanicy mają duże możliwości oszustwa w kwestii wymiany części. Jest to szczególnie typowe w tych warsztatach, które poza naprawą, zajmują się również sprzedażą elementów wymiennych. Oczywistym jest, że będzie im zależało na zarobku pochodzącym ze sprzedaży, więc często oceniają zwykłą awarię jako dużo gorszą niż jest w rzeczywistości, a następnie namawiają kierowcę, by zdecydował się na wymianę nieco już zużytej części. Te same praktyki są często stosowane przez mechaników, którzy mają dobre układy z właścicielami sklepów motoryzacyjnych. W zamian za napędzanie im klientów, mogą później liczyć na zniżki i rabaty przy dokonywaniu zakupów dla siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.