Polskie firmy transportowe liderem w Europie. Jeszcze?

TIR

bigstockphoto.com

Polska branża transportowa przeżywa tłuste lata. Niestety, jej rozwój hamuje zbyt mała liczba doświadczonych pracowników, których każdego roku potrzeba ok. 30 tysięcy. Czy przez to stracimy pozycję lidera branży w Europie?

Polska branża transportowa rozwija się niezwykle dynamicznie i zdecydowanie można traktować ją jako naszą chlubę. W transporcie i logistyce zatrudnionych jest u nas ok. 700 tysięcy osób, przy czym każdego roku firmy z tego sektora chcą zatrudnić ok. 30 tysięcy nowych osób. Wynika to głównie z emerytur, na które odchodzą dotychczasowi pracownicy.

Niestety, znalezienie odpowiednich kandydatów do pracy okazuje się trudne, ponieważ w naszym kraju brakuje wykwalifikowanych, doświadczonych kierowców kategorii C+E. Co więcej, na razie sytuacja raczej się nie zmieni, ponieważ szacuje się, że aż ok. 40% pracowników zatrudnionych w branży transportowo-logistycznej to osoby mające więcej niż 65 lat. W związku z tym, należy zakładać, że deficyt pracowników będzie odczuwalny także w kilku najbliższych latach. Jednocześnie daje to perspektywy młodym kierowcom posiadającym uprawnienia do prowadzenia samochodów ciężarowych. Praca dosłownie na nich czeka i zdecydowanie mogą liczyć na dobre warunki zatrudnienia, ponieważ są jedynym ratunkiem dla całej branży. Z danych zebranych przez GUS wynika, że choć podstawowa przeciętna płaca kierowców tego typu samochodów wynosi niemal 3400zł brutto, to jednak ostatecznie zarabiają ok. 4-6 tysięcy miesięcznie. Do ich wynagrodzenia wlicza się, poza podstawą, także ryczałt i dietę.

Żeby zachęcić młodych ludzi do podejmowania pracy kierowców samochodów ciężarowych, w tym roku do niektórych szkół zawodowych przywrócona ma być specjalność kierowca-mechanik. Tak nakazywało rozporządzenie wydane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Kształcenie przyszłych kierowców staje się sprawą ogólnokrajową, ponieważ branża przynosi gospodarce duże zyski.

Politycy mają nadzieję, że wspieranie przygotowywania młodych ludzi do wykonywania tego zawodu pozwoli nam utrzymać pozycję lidera europejskiego transportu międzynarodowego. Obecnie udaje nam się wyprzedzać pod tym względem nawet Niemców czy Hiszpanów. Niedobór pracowników może jednak osłabić tę pozycję, uniemożliwiając dalszy rozwój tego sektora w Polsce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.