Największe wyzwania przedsiębiorców w 2020 roku

szef firmy

Nowy rok to nowe wyzwania, szczególnie dla przedsiębiorców, którzy walczą o utrzymanie i rozwój swoich firm w kolejnym okresie. Czego się boją właściciele firm i nad czym planują pracować w 2020 roku? Zbadała to firma Elavon – dostawca terminali płatniczych.

Polscy przedsiębiorcy optymistycznie patrzą na przyszły rok. Są świadomi swoich mocnych stron, ale zauważają też zagrożenia, które mogą spotkać różne aspekty ich działalności. Co ważne, właściciele firm są gotowi na zmiany, aby dostosować się do zmiennego otoczenia biznesu oraz potrzeb klientów.

Właściciele firm doceniają swój rozwój i płynność finansową

Optymizmem napawa fakt, że większość przedsiębiorców dobrze ocenia rozwój swojego biznesu. Na to pytanie w badaniu twierdząco odpowiedziało aż 68% właścicieli średnich, 62% małych i 54% najmniejszych firm.

Odrobinę gorzej, ale również pozytywnie przedsiębiorcy oceniają swoją płynność finansową. 57% z nich jest zadowolonych z tego parametru, natomiast tylko 5% nie.

Przed jakimi wyzwaniami swoją przedsiębiorcy?

Niestety, nie wszystkie aspekty idą w polskim biznesie tak dobrze. Badani wyrazili również swoje obawy. Największymi wyzwaniami w przyszłym roku będą dla nich: utrzymanie klientów (tak odpowiedziało 40% respondentów), rosnące koszty prowadzenia działalności (39%) oraz pozyskanie nowych klientów (34%). To niezmienne bolączki, które rok do roku dotykają właścicieli firm. Niepokoją jednak odpowiedzi, które pojawiły się na kolejnych miejscach, bo są związane z aktualnym prawodawstwem oraz sytuacją na rynku pracy.

31% badanych jako trudność postrzega opodatkowanie działalności gospodarczej, 26% zmiany prawa, a po 20% utrzymanie obecnej kadry i stawkę minimalnego wynagrodzenia.

Zmiany, które wprowadzają rządzący, są korzystne z punktu widzenia pracownika, natomiast sprawiają sporo problemów właścicielom firm.

Klient z cyfrowymi potrzebami

Nie dziwi fakt, że aby w kolejnym roku utrzymać klientów i pozyskać nowych, trzeba im zaoferować nowoczesne formy płatności za produkty i usługi. Z badania wynika, że u prawie 9/10 przedsiębiorców klienci mogą zapłacić przelewem bankowym. 84% jest wierna także gotówce. Natomiast pozostałe bezgotówkowe formy płatności takie jak: karta kredytowa, karta debetowa, płatności mobilne (BLIK, Google Pay, Apple Pay) oferuje mniej niż połowa polskich firm.

Większość przedsiębiorców potwierdza, że oferowanie wygodnych systemów płacenia jest potrzebne, przyczynia się do zadowolenia klientów, zapewnia firmie konkurencyjność oraz pomaga kontrolować finanse.

Jest jednak jeden, najważniejszy wniosek z badania. Nadzieją, a aktualnie już obowiązkiem większości firm jest e-commerce, czyli wprowadzenie sprzedaży do internetu. Jednak wciąż niektórych biznesmenów powstrzymuje przed tym brak czasu, wiedzy oraz osób, które mogłyby się tym zająć w firmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.