Łączenie firm w klastry daje większe możliwości

współpraca w biznesie

dolgachov/bigstockphoto.com

Klaster można opisać jako współdziałanie kilku podmiotów na wspólnej powierzchni geograficznej. W klastrach firmy współpracują, rywalizują ze sobą, wspierają się, a przede wszystkim – przyczyniają się do rozwoju swoich branż.

Na terenie naszego kraju funkcjonuje obecnie kilkaset klastrów, w dużym stopniu przyczyniających się do rozwoju branż, w których działają. Na czym polegają powiązania należących do nich firm? Klastry najłatwiej jest określić jako grupy jednostek gospodarczych działających w podobnych lub uzupełniających się branżach, które łączy położenie geograficzne, np. jedna strefa ekonomiczna. Zwykle znajdują się one względnie blisko siebie i zaliczać mogą się do nich nie tylko przedsiębiorstwa, ale też instytucje czy organizacje.

Klastry to dobre rozwiązanie dla małych i średnich firm, szczególnie tych prywatnych. Pozwalają najmniejszym przedsiębiorstwom zdobyć wsparcie, a jednocześnie motywują je do wytężonego działania zwiększając konkurencyjność w danej branży. Mimo rywalizacji, należące do klastrów firmy na niektórych płaszczyznach działają wspólnie, co sprawia, że integrują się ze sobą i zwiększają swoją siłę przebicia. Przy okazji klastry uczą tak ważnych umiejętności, jak współpraca i zaufanie, które ma wielkie znaczenie w każdym biznesie.

Klastry mają wpływać na wzrost przedsiębiorczości wśród wszystkich jednostek członkowskich. Dobrze, jeśli zapewnia im przy tym dostęp do nowych technologii i wyspecjalizowanych urządzeń. Ma też ułatwiać przepływ informacji i wymianę wiedzy oraz umiejętności. Uczy również współpracy mogącej prowadzić np. do wspólnych inwestycji, na które pojedyncze podmioty nie mogłyby sobie pozwolić. Ułatwia także podejmowanie działań marketingowych, które wspólnymi siłami mogą dać dużo lepsze efekty niż przed wstąpieniem firmy do klastra.

Zaletą klastrów jest też prostota ich założenia i jasne warunki funkcjonowania. Aby powstał klaster, potrzebnych jest kilka chętnych do tego jednostek gospodarczych. Zwykle są to firmy, ale równie dobrze mogą do niego należeć uczelnie wyższe, ośrodki badawcze, organizacje. W każdym klastrze potrzebny jest jednak przywódca, którym zostaje jeden z wchodzących w jego skład podmiotów. Zadaniem koordynatora jest wskazywanie drogi klastrowi, kontrola nad jego członkami i wsparcie w ich rozwoju np. poprzez organizowanie szkoleń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.