Biznes w kawie i herbacie – wydatki reklamowe producentów

kawa

Kawa i herbata to jedne z najczęściej pitych napojów. Spora liczba producentów tych towarów sprawia, że firmy prowadzą bezustanną walkę o klientów. Jak wynika z obliczeń sporządzonych przez dom mediowy Equinox Polska, na przestrzeni pierwszych 7 miesięcy bieżącego roku, producenci kawy wydali na reklamy swoich produktów znacznie większe kwoty niż było to zauważalne w przypadku producentów herbaty. Dokładniej, wartość reklam tych pierwszych towarów była niemal pięciokrotnie wyższa od środków, jakie zostały wyłożone na promocję marek wytwarzających herbatę.

Specjaliści zauważają przy tym, że producenci herbaty coraz mniej wydają na reklamowanie swoich produktów. Cięcia wydatków na promocję firmy wprowadziły m.in. Lipton, który ograniczył budżet o 10,2 mln zł oraz Saga, której środki na reklamę zostały zmniejszone o 9,4 mln zł. Największe oszczędności wprowadziła firma Unilever, która ograniczyła wydatki o 19,6 mln zł. Łącznie oszacowano, że wydatki na reklamy zmniejszyły się wśród producentów herbaty o 60%. Niemniej jednak, pojawiają się marki, które w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego zwiększyły nakłady finansowe przeznaczane na reklamowanie swoich produktów. Mokate wydało w pierwszych 7 miesiącach tego roku o ponad 3,4 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Herbapol-Lublin wydał na promocję niemal milion złotych więcej niż w 2012 r., a Teekanne Polska poświęciło na ten cel przeszło 1,5 mln zł więcej niż przed rokiem.

Statystyki uzyskane w ostatnich miesiącach pokazały również, że Polacy piją coraz więcej kawy. Jeśli obserwowalna obecnie tendencja utrzyma się, to w 2015 r. wartość rynku kawy w Polsce będzie wynosiła 1,3 mld euro. Analitycy zauważają, że rosnąca liczba Polaków sięgających po kawę sprawia, iż coraz więcej punktów handlowych decyduje się na dystrybucję tego aromatycznego napoju. Coraz lepiej mają się sieci kawiarniane, a stacje benzynowe i sklepy spożywcze coraz częściej tworzą własne sieci sprzedaży kawy. Duże zapotrzebowanie na kawę powoduje też, że jej producenci bezustannie starają się dotrzeć do większej grupy klientów, a sumy wydawane przez nich na reklamy stale rosną.

Do lipca tego roku najwięcej na promocję towarów wydała marka Nescafe (ponad 41 mln zł). Na 2. miejscu znalazł się Jacobs (ponad 32,1 mln zł), a na 3. było MK Cafe (ponad 18,1 mln zł). Na dalszych pozycjach znalazły się Tchibo, Cafe Prima, Mokate, Inka i Pedro’s. Łącznie, w pierwszej dziesiątce producentów wydających na reklamę największe kwoty, aż 8 zwiększyło wydatki w porównaniu do poprzedniego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.