Czym jest naming i jak go wykorzystać?

marketing

Nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania dla klientów, a do tego chwytliwa, by w ogóle zwrócili na nią uwagę. Co to tak naprawdę znaczy i jak wybrać nazwę, która pomoże przedsiębiorstwu w odniesieniu sukcesu? Okazuje się, że to wcale nie takie proste. Tym bardziej, że tak, jak podkreślają specjaliści, nazwa jest najistotniejszym czynnikiem pozwalającym na określenie jej tożsamości. Dodatkowo, ma wielkie znaczenie marketingowe. Warto więc poznać zasady namingu, czyli nazywania firm, by wybrać dla naszego przedsiębiorstwa taką, która zwiększy jego szanse na powodzenie w branży.

Przede wszystkim, nazwa firmy musi być w jakiś sposób związana z jej działalnością. Dzięki temu, klientom łatwiej będzie łączyć ją z konkretnymi usługami lub produktami, lecz nie może być zbyt banalna, bo nie zwróci niczyjej uwagi. Powinna przywoływać określone, pozytywne skojarzenia i tworzyć odpowiednie obrazy w myślach odbiorców. Ważne jest również, żeby była krótka i łatwa w wymowie. Lepiej się ją zapamiętuje, a do tego wygodniej jest stworzyć hasło reklamowe lub logo, które ją zawiera. Należy również dbać o poprawność językową, a jeżeli mamy aspiracje, by podbić nie tylko rynek krajowy, ale i zagraniczny, to warto zastanowić się nad uniwersalną nazwą, która także przez obcokrajowców będzie łatwa do wymówienia i zapamiętania.

Eksperci ds. marketingu radzą, by zorientować się w obecnych trendach i… niekoniecznie za nimi podążać. Istnieje coś takiego, jak moda w nazewnictwie firm, ale im więcej jest przedsiębiorstw o podobnych nazwach lub zbliżonych konstrukcjach nazw, tym gorzej. Zaleca się oryginalny naming, który nie powinien kojarzyć się z żadną inną jednostką. Powinna być tez ponadczasowa, by za kilka lat wciąż była aktualna. Bardzo istotne jest także sprawdzenie, czy istnieje darmowa domena pasująca do nazwy – bez e-marketingu trudno bowiem wybić się na rynku w dzisiejszych czasach.

Wymyślając nazwę dla firmy trzeba również pamiętać o dostosowaniu się do wymogów prawnych. Zgodnie z zasadami, nie może ona wprowadzać w błąd ani w kwestii właściciela, ani lokalizacji, ani też prowadzonej działalności. Firma transportowa nie może zatem nazywać się np. „Kosmetyczka 24/24”, a podmiot działający na terenie Gdańska nie może nazywać się „Przewozy Katowice”. W nazwie przedsiębiorstwa nie wolno też używać wulgaryzmów ani innych słów uważanych za obraźliwe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.