Bilans akcji „Weż paragon”: 18 tys. mandatów dla firm

paragon

Tak, jak w kilku poprzednich latach i tym razem, w trakcie ferii zimowych rozpoczęto akcję „Weź paragon”, która ma zachęcać klientów wszystkich punktów handlowych i usługowych do zwracania uwagi na otrzymywane w sklepach kwity. Taka kampania edukacyjna ma pomóc w walce z nielegalną sprzedażą, która nie jest odpowiednio ewidencjonowana, przez co sklepy i firmy dopuszczają się oszustw podatkowych. Tylko wydany paragon, tudzież faktura mogą potwierdzić, że zapłata została oficjalnie uwzględniona w przychodach danej jednostki. To natomiast sprawia, że firma odprowadzi od niej stosowny podatek.

Pracownicy urzędów kontroli skarbowej, którzy w trakcie trwania kampanii sprawdzili tysiące firm pod względem prawidłowego ewidencjonowania przychodów podkreślają, że poza samymi podatkami, istotną kwestią jest też fakt, że tylko paragon pozwala klientowi złożyć reklamację od dowolnego zakupu. To powinno dodatkowo zachęcać nas do zwracania uwagi na to, czy dany sprzedawca oferuje nam pokwitowanie. Jeżeli ekspedient sam nie wyda nam potwierdzenia zakupu, warto upomnieć się o niego, a jeżeli usłyszymy odmowę, zaleca się nawet rezygnację z zakupów, a przynajmniej zwrócenie uwagi, że takie postępowanie jest nieprawidłowe w świetle obowiązującego prawa podatkowego.

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, podczas tegorocznych kontroli urzędy kontroli skarbowej, a także same urzędy i izby skarbowe przyłapały wielu przedsiębiorców na niewydawaniu paragonów fiskalnych. W efekcie, wystawiono 18 tysięcy 693 mandaty, które opiewały na łączną, zawrotną sumę 5 milionów złotych. W ten sposób karano zarówno za brak ewidencjonowania, jak też za nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji. Przy okazji, edukowano przedsiębiorców oraz ich klientów.

Chcąc uświadomić społeczeństwo, rozdawano również kalendarzyki, zakładki do książek oraz pocztówki, które miały zwrócić uwagę na skalę tego problemu w naszym kraju i zachęcić Polaków do większej uwagi przy dokonywaniu zakupów. W niektórych centrach handlowych i na targowiskach organizowano także spotkania informacyjne, które miały pomóc zrozumieć, dlaczego paragony są tak istotne. Na dworcach kilku miast pojawiły się też plakaty przypominające o potrzebie brania paragonów. Prowadzono również warsztaty i konkursy dla dzieci, by od najmłodszych lat uczyć je brania paragonów po każdych zakupach.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.