Spadają ceny franczyzy – będzie więcej firm pod cudzą marką?

franczyza - Starbucks

Franczyza staje się w Polsce coraz popularniejsza, a to sprawia, że jej ceny są coraz niższe. Polakom ewidentnie przypadła do gustu opcja prowadzenia firm pod szyldem innej marki. Rynkowi analitycy zwracają uwagę na fakt, że zainteresowanie taką opcja dotyczy obu stron. Zwiększa się liczba Polaków, którzy chcą inwestować w prowadzenie biznesu pod inną marką, ale jednocześnie rośnie też grupa firm, które chcą rozwijać się właśnie poprzez udostępnianie logo oraz swojego pomysłu na biznes.

Dobrą sytuację na rynku franczyzowym potwierdzają twarde dane. W ubiegłym roku przybyło 49 sieci franczyzowych, a do tego powstało 3,6 tysiąca nowych punktów działających na licencji. W obu przypadkach dane były lepsze od prognoz specjalistów. Spodziewano się bowiem, że liczba sieci podskoczy z 892 do 930, czyli o 38 jednostek. Jeżeli chodzi o liczbę punktów na licencji, to miała się ona zwiększyć z 53 746 do 54 800. Najwięcej nowych punktów franczyzowych powstało między styczniem a grudniem 2013 r. w branży gastronomicznej. Pojawiły się 22 nowe firmy. W branży spożywczej odnotowano 18 debiutów, natomiast w branży odzieżowej było ich 12. Eksperci zauważają jednak, że nie brakowało również porażek. Aż 52 sieci zniknęło z rynku. Był to rezultat tym gorszy, że w porównaniu do roku 2012 upadłości ogłoszono o 11 więcej.

Eksperci twierdzą, że upadłości na rynku franczyzowym nie powinny nikogo dziwić. Ich powodem jest głównie problem z utrzymaniem się przy dużej konkurencji. W czasach, gdy rynek ten jest już w znacznym stopniu wypełniony, potrzeba czegoś więcej niż tylko propozycji dogodnych warunków współpracy. Obecnie zwraca się uwagę, przede wszystkim, na ciekawy pomysł na biznes. Musi on dawać realne szanse na odniesienie sukcesu oraz zainteresowanie działalnością zarówno klientów, jak również inwestorów, którzy zechcą dany punkt prowadzić.

Niemniej jednak, zakłada się, że w tym roku rynek franczyzowy nadal będzie się rozrastał. Według prognoz, pod koniec roku istnieć ma łącznie ok. tysiąc sieci. Dodatkowo, spodziewana liczba punktów działających na licencji ma wynieść ok. 63 tysiące. W tej sytuacji franczyzobiorcy byliby grupą 2% spośród wszystkich firm prowadzonych przez osoby fizyczne w naszym kraju. W następnych latach ich udział wśród wszystkich przedsiębiorstw ma jednak rosnąć i to nawet o 5,5% rocznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *