Samorządowcy chcą dodatkowego podatku od firm

samochód służbowy - podatek

Przedstawiciele Związku Miast Polskich chcą, by nałożyć na firmy nowe podatki. Chodzi im głównie o opłaty podatkowe od środków transportu uiszczane za wykorzystanie samochodów służbowych o masie nie większej niż 3,5 tony. Szacuje się, że takich pojazdów jeździ po polskich drogach ok. 2,5 miliona, a to oznacza, że podatki na nie nałożone mogłyby zapewnić samorządom roczne przychody przekraczające nawet miliard złotych. Póki co, przedsiębiorcy nie muszą się jednak martwić dodatkowymi opłatami, ponieważ pomysł nie spodobał się politykom.

Według samorządowców, można spokojnie nałożyć nowy podatek na przedsiębiorców wykorzystujących do działalności gospodarczej pojazdy ważące mniej niż 3,5 tony, ponieważ dzięki zmianom, znów mogą oni odliczać aż połowę podatku VAT od samochodów służbowych. Część osób twierdzi zatem, że to dobra okazja, by znaleźć źródło dodatkowych zysków dla samorządów. Dyrektor Związku Miast Polskich zaznacza jednak, że na razie jest to tylko koncepcja i nie powstał jeszcze nawet żaden określony projekt ewentualnych zmian. Mimo to, już zaczęto rozmawiać o możliwych stawkach takiego podatku. Na podstawie obowiązujących podatków od pojazdów ważących 3,5-5,5 tony wyliczono, że optymalną stawką za samochody o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony mogłoby być 250 zł rocznie.

Gdyby rząd zaakceptował zmiany proponowane przez samorządy, to przy podatku wynoszącym 250 zł rocznie do lokalnych jednostek trafiałoby ok. 625 milionów złotych. Gdyby wprowadzono najwyższą spośród proponowanych stawek, czyli 401 zł na rok, samorządy zyskiwałyby na przestrzeni 12 miesięcy ponad miliard złotych! Dokładniej, byłoby to ok. 1,022 miliarda rocznie. Natomiast przy najniższym proponowanym podatku, który miałby wynosić 150zł/rok, zyski wynosiłyby 375 milionów złotych.

Aktualne stawki podatków od środków transportu, których masa przekracza 3,5 tony zaczynają się od 410 zł rocznie. Najwyższe wynoszą aż 3125 zł na rok. Konkretne kwoty szacowane są przy uwzględnieniu nie tylko ciężaru samochodu, ale również liczby osi, a przede wszystkim – zależne są od gminy, w której firma rozlicza się z podatków. Podane stawki graniczne są ustalone jedynie przez Ministerstwo Finansów, a precyzyjne kwoty określane są przez samorządy. Dla samochodów o masie 3,5-5,5 tony średnie podatki wynoszą w polskich miastach ok. 500-650 zł rocznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.