Od 25 grudnia zmiany w regulaminach sklepów internetowych

prawo

Zgodnie z przepisami zawartymi w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, od 25 grudnia tego roku zaczną w Polsce obowiązywać nowe wytyczne o prawach konsumenta, wprowadzające aktualizacje prawne w handlu tak stacjonarnym jak i internetowym.

Według specjalistów, po początkowym zamieszaniu, przedsiębiorcy powinni skorzystać na ujednoliceniu tych przepisów, pod warunkiem oczywiście prawidłowego wdrożenia ich w życie. Nowe przepisy regulują zasady i tryb zawierania umowy na odległość, wprowadzają także sankcje dla przedsiębiorców nie wywiązujących się należycie z umowy. Konsumenci zyskują nowe uprawnienia do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, czyli przez internet lub poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Jakie konkretnie obowiązki dojdą przedsiębiorcom w związku z nową Dyrektywą? Przede wszystkim będą zobligowani do informowania klienta o wszelkich warunkach zamówienia, a na stronie sklepu internetowego winny znaleźć się pełne dane kontaktowe firmy wraz z nr telefonu, ceną towaru brutto, sposobem i terminem zapłaty, kosztami zwrotu oraz terminem odstąpienia od umowy i wskazanie sytuacji, w których klient nie może odstąpić od umowy. Na stronie e-sklepu powinien znaleźć się też formularz rezygnacji, a przedsiębiorca ma obowiązek potwierdzenia zawarcia umowy na trwałym nośniku najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego towaru lub usługi.

E-sklepy będą musiały wydłużyć klientom czas zwrotu towarów do 14 dni, a w przypadku podania niewłaściwej informacji o odstąpieniu od umowy czas ten wydłuży się aż do 365 dni! Przepis ten powoduje największe obawy wśród przedsiębiorców, którzy podczas przeprowadzonego wśród nich badania przyznali że nie posiadają wystarczającej wiedzy na temat wprowadzenia nowych regulacji do regulaminów sklepów. 60 procent spośród nich stwierdziło, iż nie posiada wystarczającej wiedzy na temat nowych wytycznych, a 29 procent obawia się znacznego zwiększenia liczby zwrotów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.