Nowelizacja unijnego VAT utrudnia działanie małym polskim firmom

rozliczanie podatków

Czy nowelizacja unijnego prawa związanego z rozliczeniami VAT może zaszkodzić małym i średnim firmom? Zdaniem ekspertów, zwiększy ona skalę biurokracji i przysporzy europejskim podmiotom gospodarczym wielu problemów.

Od Nowego Roku w całej Unii Europejskiej obowiązuje nowelizacja przepisów dotyczących rozliczeń podatku VAT w obrocie międzynarodowym. Dla przedsiębiorstw najważniejszą zmianą jest fakt, że prowadząc działalność internetową, będą musiały rozliczać VAT w tych krajach, w których ktoś nabył produkt lub usługę. Stawki będą zależne od przepisów obowiązujących w państwach, z których pochodzą klienci.

Komisja Europejska postanowiła ukrócić w ten sposób proceder rejestrowania podmiotów gospodarczych w krajach, w których stawki VAT są najniższe. Do tej pory każde przedsiębiorstwo musiało płacić podatki w wysokości ustalonej w kraju rejestracji. Nic dziwnego, że wiele z nich specjalnie wybierało państwo z niskimi stawkami podatków. Teraz żadna jednostka nie skorzysta na wyborze państwa, w którym oficjalnie założy swoją działalność. Podatki będą zależne od kraju pochodzenia klientów, a to sprawi, że przedsiębiorstwa będą miały ograniczone możliwości kombinowania ze sposobami obniżania podatków.

Zdaniem ekspertów, nowelizacja zaszkodzi średnim i małym spółkom. Twierdzą oni, że określanie lokalizacji każdego klienta i wyliczanie stawki podatku VAT w poszczególnych państwach zajmie dużo czasu, będzie kosztowne, a w niektórych przypadkach będzie wymagało stworzenia kolejnego miejsca pracy. Warto zwrócić uwagę na liczbę nowych obowiązków, jakie nałożono na podmioty gospodarcze. Będą one we własnym zakresie określały kraj pochodzenia klienta. Następnie, będą musiały sprawdzić obowiązującą w nim stawkę VAT. Niezbędne będą wyliczenia cen z podatkiem oraz bardziej skomplikowana kontrola cen w razie ich zmiany.

To jeszcze nie koniec, bo dodatkowe niedogodności pojawią się w przypadku, gdy klient poprosi o fakturę. Wtedy firma będzie musiała poznać zasady wystawiania takich dokumentów w kraju nabywcy. Wszystkie te papiery, wraz z danymi teleadresowymi klientów, przedsiębiorcy będą musieli przechowywać przez 10 lat od momentu zakupu. W razie kontroli, będą one dokładnie sprawdzane.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.