Co musi się znajdować na paragonie?

paragon

red5standingby, flickr

Już 1 października tego roku w życie wejść mają nowe zasady związane z formą paragonów fiskalnych. Od początku zapowiadano, że na każdym z nich będzie musiało znajdować się więcej informacji niż te, które widywaliśmy dotychczas. Wielu podatników obawiało się, że nie będą potrafili dostosować się do tych reguł, bo nie wiedzą, jak dokładnie mają wyglądać nowe paragony. Dlatego też, tak ważne były słowa wiceministra finansów, który uspokajał, że wydano już interpretację podatkową w tej sprawie.

Wiceminister zaznaczył, że nikt nie wymaga przesadnych opisów sprzedawanych towarów. Wbrew wcześniejszym opiniom, wystarczą same nazwy, bez informacji o producencie, typie towaru, jego smaku, zapachu czy innych właściwościach. Jak zapewnia wiceminister, na paragonie musi znaleźć się nazwa produktu lub usługi, a wpisanie szczegółowych informacji jest tylko opcjonalne. Najważniejsze, by nazwa towaru została wpisana w pełni i by nie było żadnych wątpliwości, co do tego, o jaki produkt chodzi. Zabronione jest zatem np. używanie skrótów.

Ministerstwo Finansów podkreśla, że zmiany jakie zawarto w rozporządzeniu przyjętym w pierwszej połowie tego roku, mają działać na korzyść klientów, a jednocześnie, mają być czytelniejsze dla urzędów podatkowych. Pierwotnie zakładano, że zmiany będą obowiązywały od 1 kwietnia 2013 r. Niemniej jednak, przedsiębiorstwa nie zdążyłyby dostosować swoich kas fiskalnych do tych modyfikacji prawnych. Z tego powodu, otrzymały one dodatkowe 6 miesięcy na przygotowanie się do momentu, w którym rozporządzenie wejdzie w życie. Mimo tego, właściciele firm i tak narzekają, że nowe zasady są skomplikowane, a wielu z nich zmuszają do dodatkowych wydatków. Starsze wersje kas fiskalnych nie pozwalają bowiem na drukowanie zwiększonej liczby informacji, w tym także pełnych nazw produktów. Sprawia to, że trzeba wymieniać je na nowsze modele. Wskazywano także inne właściwości kas, które uniemożliwiają dopasowanie ich do nowych wymogów.

Według polityków, wprowadzane zmiany nie rewolucjonizują reguł obowiązujących przy wystawianiu paragonów. Wszyscy zgodnie zapewniają, że jest to jedynie uszczegółowienie zasad i ich skrzętne doprecyzowanie. Nie jest to natomiast nic nadzwyczajnego, co miałoby być zaskoczeniem dla przedsiębiorców. Poza tym, nowe rozporządzenie jest w pełni dostosowane do wyroku, jaki w marcu 2010 r. wydał Naczelny Sąd Administracyjny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *