Małe i średnie firmy w Polsce unikają nowych technologii

nowe technologie w biznesie

Chociaż eksperci podkreślają znaczenie innowacji i nowych technologii w rozwoju gospodarczym, to jednak okazuje się, że firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw unikają takich rozwiązań. Czym jest to powodowane?

O tym, że innowacje i korzystanie z wszelkich nowych technologii może poprawić sytuację przedsiębiorstwa, zwiększając jego szanse wśród konkurencji, wie każdy ekspert. Niestety, najnowsze dane zaprezentowane przez Konfederację Lewiatan, portal home.pl oraz Microsoft pokazują, że mimo wielokrotnego podkreślania wartości, jaką mają nowe technologie w biznesie, polscy przedsiębiorcy nadal nie chcą po nie sięgać.

Okazuje się, że od lat odsetek małych firm inwestujących w nowe technologie nie sięga nawet 30%. Niemniej jednak, pojawiły się też nieco bardziej optymistyczne informacje. Wyliczono, że ok. 40% przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie min. 3 spośród 7 podstawowych opcji zastosowania nowoczesnych technologii. Najczęściej jest to zdalna obsługa klientów i korzystanie z poczty elektronicznej, firmowy profil na najważniejszych portalach społecznościowych, oficjalna strona firmy i zgoda na wystawianie faktur elektronicznych. Problemem jest natomiast fakt, że z wszystkich 7 rozwiązań korzysta zaledwie 1,1% firm.

Z raportu „Cyfryzacja polskiego sektora MMŚP” wynika również, że bardziej nowoczesne są przedsiębiorstwa mające siedzibę w dużych miastach. Zdaniem ekspertów, pogłębia to jednak różnice w poziomie rozwoju między firmami działającymi w dużych i małych miejscowościach. Gdyby te drugie częściej decydowały się na korzystanie z technologii informatycznych, to miałyby większą szansę na zrównanie tempa rozwoju z przedsiębiorstwami prowadzącymi działalność w największych miastach kraju, a być może, mogłyby pokusić się o konkurowanie z firmami o zasięgu międzynarodowym.

Z czego wynika niechęć małych i średnich firm do nowych technologii? Trudno jednoznacznie to ocenić, ale jedną z głównych przeszkód są kwestie finansowe. Największy problem z innowacjami mają najmniejsze podmioty, które często nie dysponują żadnymi środkami na te cele. Poza tym problemem jest mentalność mniejszych przedsiębiorców. Aż połowa z nich uważa, że strona internetowa nie jest im potrzebna. Specjaliści zapewniają, że to zbyt mało.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *