W lutym wzrosła sprzedaż detaliczna

wzrost sprzedaży

Z każdym kolejnym miesiącem dane na temat polskiej gospodarki prezentują się coraz lepiej. Ostatnio wzrosła sprzedaż detaliczna, która w lutym była lepsza od przewidywań i wyniosła aż o 7,0% w ujęciu rocznym. Mimo, że w porównaniu do stycznia tego roku zanotowała spadek, to jednak był on niewielki. Między styczniem a lutym sprzedaż skurczyła się o 0,6% wobec przewidywań na poziomie 1,4%.

Na przestrzeni ostatniego roku najmocniejszy wzrost sprzedaży odnotowano w branży samochodowej. W lutym 2014 r. nowych właścicieli znalazło ich aż o 24,9% aut więcej niż w lutym roku 2013. Poza tym, znacznie zwiększyła się sprzedaż detaliczna w przypadku odzieży oraz obuwia, gdzie wzrost wynosił 19,7%. Dużo mniejsze, aczkolwiek wciąż spore były wzrosty sprzedaży w kategorii leków (o 7,9%), a także żywności, napojów i wyrobów tytoniowych (o 6,9%). W tym roku większa była także sprzedaż detaliczna prasy i książek. Zwyżka w ich przypadku wynosiła 3,7%. Natomiast sprzedaż mebli oraz sprzętów AGD/RTV wzrosła o 3,3% w ujęciu rocznym. Sprzedaż detaliczna wszystkich pozostałych, nieskategoryzowanych produktów wzrosła w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku o 10,2%, a sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych zanotowała skok o 7,2% r/r. Spadek był zauważalny w kategorii paliw, których sprzedaż obniżyła się wobec lutego 2013r. o 5,1%.

Jeśli chodzi o różnicę w porównaniu do wcześniejszego miesiąca, to największą odnotowano w przypadku pojazdów mechanicznych. Była to też jedyna kategoria towarów, w której sprzedaż detaliczna wzrosła wobec stycznia br. Wzrost wyniósł 11,8%. Wśród pozostałych produktów zauważalne były same spadki. Najmocniej zmniejszyła się sprzedaż paliw (o 6,9%) oraz mebli i sprzętów AGD/RTV (o 6,0%). Kolejne spadki sprzedaży detalicznej dotyczyły odzieży i obuwia, których sprzedano w lutym o 5,4% mniej niż w pierwszym miesiącu roku czy leków oraz kosmetyków, których sprzedano o 1,0% mniej niż w styczniu. Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 0,3% m/m. Natomiast w przypadku sprzedaży wszystkich pozostałych artykułów, to zanotowała ona wzrost na poziomie 7,2% wobec stycznia 2014r.

Przy okazji danych na temat sprzedaży detalicznej, Główny Urząd Statystyczny opublikował także informację o aktualnym poziomie bezrobocia. Odczyt był bardzo pozytywny i ku zaskoczeniu ekspertów wskazał, że w lutym tego roku odsetek bezrobotnych Polaków zmalał o 0,1% do poziomu 13,9%.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.