E-learning w firmie – czy warto?

elearning

E-learning ma zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników, ale nie można mu odmówić tego, że wciąż jest o nim głośno. Czy taka forma prowadzenia szkoleń to dobre rozwiązanie, czy może jednak warto postawić na tradycyjne metody?

Szkolenia e-learningowe mogą być przeprowadzane na różne sposoby. Jedną z popularnych form są webinaria, które mają przypominać tradycyjne spotkanie, z tym że prowadzone na dalekie odległości przy pomocy połączenia internetowego. Wiedzę przekazywać można również w formie audiobooków, webcastów, czy nawet gier i specjalnych symulacji wspieranych komputerowo. W wielu firmach pokutuje niestety jeszcze pojęcie szkoleń e-learningowych jako slajdów programu PowerPoint, wypchanych tekstem do granic możliwości i z nużącą muzyką w tle, co sprawia że sceptycznie odnoszą się one do sięgania po taką formę trenowania pracowników.

Jak wszystko, szkolenia e-learningowe mają swoje wady i zalety. W badaniu przeprowadzonym w 2012 roku przez zespół XY Learning Team, dotyczącym wykorzystania e-learningu w korporacjach działających na polskim rynku, poznano opinię około 20 menedżerów HR. Uznali oni, że szkolenia e-learningowe są łatwiejsze, szybsze i bardziej elastyczne, ponieważ pozwalają na naukę w wybranym przez nas czasie. Do tego są stosunkowo niedrogie, a jednocześnie pozwalają na przeszkolenie dużej grupy w tym samym czasie. Wskazali także na ograniczenia tej formy przekazywania wiedzy, ponieważ dzisiejsze szkolenia e-learningowe są często nużące i niskiej jakości, nie powinny być też adresowane do wszystkich pracowników; do tego niektórych rodzajów treści nie da się przekazać tą drogą.

E-learning jest bardzo ciekawym rozwiązaniem zwłaszcza dla większych firm, które mogą sobie pozwolić na poświęcenie mu trochę więcej uwagi. Już teraz w wielu przedsiębiorstwach budowane są wirtualne bazy wiedzy, zawierające różne rodzaje szkoleń dla pracowników – niektóre obligatoryjne, a niektóre opcjonalne, jako dobrowolna forma podniesienia swoich kwalifikacji. Jest to dobry sposób na przekazywanie treści „suchych” – takich jak nowe regulacje obowiązujące w firmie czy też konkretne informacje na temat nowego produktu, z którymi pracownik powinien się zapoznać.

Szkolenia e-learningowe nie są jeszcze bardzo popularną formą wśród przedsiębiorstw, jednak szacuje się że ich znaczenie wzrośnie, ze względu na młodych, potencjalnych pracowników, którzy już teraz wykorzystują takie sposoby nauki na uczelniach wyższych. Metody zdalnego nauczania są pośród nich dość powszechne, zarówno podczas obowiązkowo realizowanego programu jak i dla zdobycia dodatkowej wiedzy. Rosnącym trendem są tak zwane kursy MOOC (massive open online course), organizowane nieodpłatnie przez wiele uczelni wyższych za pośrednictwem różnych platform internetowych, w których może brać udział duża liczba osób z całego świata. Przyzwyczajeni do takich metod od lat, nowi pracownicy uznają tę formę szkolenia za naturalną i pożądaną.

E-learning może stanowić ciekawy dodatek do tradycyjnych form szkoleniowych, o ile jest przygotowany z rozwagą. Idealnym wyjściem dla firm może być bleanded learning, czyli połączenie metod tradycyjnych z aktywnościami prowadzonymi przy pomocy komputera. W ten sposób wprowadzamy do przedsiębiorstwa nowoczesne techniki, pozwalające w wielu przypadkach zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, a jednocześnie nie rezygnujemy z, przynoszących dobre efekty, dotychczasowych metod.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.