Biznesowy savoir-vivre. Zasady obdarowywania partnerów biznesowych

Biznesowy savoir-vivre

Wręczanie prezentów nie zawsze musi odzwierciedlać nasz osobisty stosunek do drugiej osoby. W biznesie jest to sposób na promowanie usług lub produktów firmy wśród klientów, honorowanie stałych klientów lub utrzymanie dobrych relacji z partnerami biznesowymi. W tym ostatnim przypadku, dobór prezentów jest szczególnie istotny, dlatego zanim zdecydujemy się na wręczenie upominku, powinniśmy najpierw poznać aktualne zasady obdarowywania partnerów w biznesie.

Podstawą jest odpowiedni dobór prezentu. Wśród mężczyzn panuje przekonanie, że najlepiej sprawdza się alkohol, jednak decydując się na taki upominek, musimy dokładnie przemyśleć sprawę. Należy bowiem zdać sobie sprawę z tego, że musi on być naprawdę dobry, a co się z tym wiąże – drogi. Jak podkreślają specjaliści, najlepiej jest sięgać po alkohole zagraniczne, których ceny zaczynają się od kilkuset złotych.

Uniwersalnym prezentem biznesowym jest wysokiej klasy wieczne pióro. Sprawdza się ono zarówno w przypadku obdarowywania mężczyzn, jak i kobiet. Ma stuprocentowo pozytywny wydźwięk i nie budzi żadnych skojarzeń. Dodatkowo, jest funkcjonalne i może służyć przez dłuższy czas. Bez względu na branżę, w jakiej się działa, zawsze będzie potrzebne do podpisywania dokumentów. Kupując pióro trzeba jednak pamiętać o tym, by wybrać jego odpowiedni kolor. To szczególnie ważne przy nabywaniu go z myślą o prezencie dla kobiety. Najlepiej zatem sięgać po stonowane barwy, które pasują do każdego stroju i… do każdej torebki.

W kontaktach biznesowych sprawdzają się też takie prezenty, jak gadżety techniczne oraz vouchery prezentowe pozwalające na skorzystanie z ofert rozmaitych firm. Żeby jednak trafić z nimi w gust danej osoby, musimy ją chociaż trochę znać, by określić jej zainteresowania i ustalić, czy rzeczywiście spodoba się taki upominek. Jeśli chodzi o prezenty, jakich należy się wystrzegać, są to perfumy, spinki do mankietów i krawaty. Choć rzeczywiście kojarzyć mogą się z elegancją, to jednak nikłe są szanse, że trafimy nimi w gust obdarowywanego.

A kiedy wypada wręczyć prezent osobie, z którą robimy interesy? To dobry pomysł na celebrowanie wspólnie osiągniętego sukcesu, np. sprzedaży dużej partii towaru, nawiązanie współpracy z kolejną, znaczącą jednostką czy realizację świetnego projektu. Niemniej jednak, przyjęło się również, że upominki wręczane są po podpisaniu umowy z partnerem biznesowym. Koniecznie trzeba jednak pamiętać, że absolutnym faux pas jest wręczenie prezentu przed podpisaniem umowy, ponieważ może to zostać skojarzone z przekupstwem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.