Turystyka w Polsce wpływa na rozwój i zyski małych firm

podróże

bloomua/bigstockphoto.com

Choć Polacy uwielbiają spędzać wakacje za granicą, to jednak właśnie Polska jest celem turystycznym wielu obcokrajowców. Eksperci przyznają, że w naszym kraju tkwi potencjał, a rozwój turystyki jest korzystny dla małych polskich firm.

Eksperci z zakresu turystyki twierdzą, że ta branża ma spore znaczenie dla sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw. Szacuje się, że jej udział w rodzimym PKB to ok. 5-6%, a zatrudnionych w niej jest ok. 4,7% Polaków. To ok. 760 tysięcy osób. W dodatku spore są przychody z turystki, które sięgają nawet 9 mld euro rocznie. Ok. 50% to dochody uzyskiwane, dzięki zagranicznym turystom, wśród których przeważają Niemcy, Rosjanie, Ukraińcy i Białorusini.

Niestety, choć wyniki branży są dość dobre, to jednak stale sporo brakuje nam do innych krajów. W raporcie World Economic Forum, pod względem konkurencyjności turystyki, plasujemy się dopiero na 42. spośród 130 miejsc. Pocieszeniem może być fakt, że notujemy stały postęp, ponieważ we wcześniejszych edycjach zajmowaliśmy 49. i 58. pozycję. Specjaliści zwracają przy tym uwagę na ciągłą potrzebę zachęcenia obcokrajowców do zwiększonego wydawania pieniędzy. Powinniśmy też stymulować turystykę krajową, która przeżywa obecnie stagnację.

Eksperci zauważają, że poprawa sytuacji w turystyce przełoży się na polepszenie kondycji wielu małych i średnich firm. To one przeważają wśród jednostek świadczących usługi turystyczne, ale z uwagi na słaby dostęp do finansowania potrzeb rozwojowych, mają trudności ze wzmacnianiem pozycji rynkowej. W dodatku wiele z nich uskarża się na niedostateczne kwalifikacje swoich pracowników. Niesprzyjająca jest również sezonowość branży, na którą jednak nie można mieć większego wpływu.

Specjaliści z branży uważają, że przedsiębiorstwa z sektora MSP mają jeszcze dużo do zrobienia oraz muszą nauczyć się wykorzystywania posiadanych możliwości. Zdaniem ekspertów, należy rozwinąć partnerstwo publiczno-prywatne oraz skomercjalizować wiele atrakcji znajdujących się na terenie Polski od wielu lat. Powinniśmy organizować więcej wycieczek objazdowych, a małe i średnie firmy powinny podjąć współpracę z samorządami lokalnymi, by wzbogacać swoje oferty i proponować turystom jeszcze więcej rozrywek niż dotychczas.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.