Tańsze płatności kartą

płatność kartą

Wszystko wskazuje na to, że w polskich punktach handlowych i usługowych powszechniejsze stanie się udostępnianie płatności kartą. Wszystko, dzięki obniżeniu kosztów, jakie w związku z takimi transakcjami ponoszą przedsiębiorcy. Od początku tego roku obowiązują bowiem nowe ceny za tzw. opłaty interchange. To bardzo istotna zmiana dla rodzimych przedsiębiorców, która sprawia, że wielu z nich będzie mogło świadczyć usługi na wyższym poziomie, jednocześnie nie ponosząc przy tym zbyt dużych strat finansowych. Warto dodać, że do tej pory stawki opłat interchange w Polsce były najwyższymi spośród wszystkich obowiązujących na terenie Unii Europejskiej.

Opłata interchange jest narzucana przez organizacje kartowe albo też banki, które do nich należą. Przez ostatnie lata wysokość takiej opłaty stanowiła 1,2% wartości przeprowadzanej transakcji. Stawka ta była na tyle wysoka, że w wielu punktach handlowych powodowała wzrost cen produktów tak, by przedsiębiorcy mogli w jakiś sposób zrekompensować sobie koszty ponoszone z uwagi na możliwe u nich płatności kartą. Żeby jednak nie nadwyrężać finansowo przedsiębiorców, zdecydowano się na zmianę zapisów znajdujących się w ustawie o usługach płatniczych i od początku tego roku opłata interchange nie może być wyższa niż 0,5% przeprowadzanej transakcji.

Aby udostępnić klientom płatności kartą, przedsiębiorcy muszą zainwestować w stosowny terminal, który jest przekazywany przez instytucję będącą agentem rozliczeniowym w formie dzierżawy. Poza tym, że płacą za możliwość korzystania z terminali, muszą także ponieść koszty związane z obsługą całego systemu oraz z organizacją specjalnych szkoleń dla swojej kadry pracowniczej.

To jednak nie koniec obowiązków spoczywających na właścicielu firmy wprowadzającej płatności kartą. Musi on również podpisać umowę określającą rodzaje dopuszczalnych elektronicznych instrumentów płatniczych, a także sposobów ich wykorzystania, procedur bezpieczeństwa czy obowiązków nakładanych na przedsiębiorcę korzystającego z tych usług. Oprócz tego, w takiej umowie znajdują się zapisy związane z sytuacjami, w których przedsiębiorca może lub nawet powinien odmówić przyjęcia płatności dokonywanej przy użyciu karty. Chodzi głównie o przypadki, w których karta jest nieważna lub nie ma pewności, że jej użytkownik jest jej rzeczywistym właścicielem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.