Sposób na finansowanie firmy: crowdfunding

finansowanie firmy

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe to nowa forma finansowania, która przyszła do Polski z zachodu. Rozwija się głównie dzięki odpowiednim portalom internetowym. To właśnie na nich publikowane są projekty przedsięwzięć, które potrzebują finansowego wsparcia. Finansowanie odbywa się wspólnymi siłami, dzięki temu, że użytkownicy takich serwisów decydują się na dokonywanie wielu drobnych wpłat składających się na ostateczną sumę.

Finansowanie społecznościowe jest wykorzystywane głównie przy projektach związanych ze sztuką w różnych jej kategoriach. Taka opcja zdobywa popularność wśród muzyków, reżyserów, ale też wśród twórców nowoczesnych technologii. Pierwszym projektem zrealizowanym w ten sposób była trasa koncertowa znanego zespołu, którą opłacili fani. Nie ma jednak określonej branży, w której sprawdza się takie rozwiązanie finansowe. Może się na nie zdecydować każdy, kto zaprezentuje projekt interesujący ewentualnych sponsorów.

Finansowanie społecznościowe nie jest działaniem jednostronnym. Darczyńcy – w zamian za wpłaty – mogą zwykle liczyć na różnego typu gratyfikacje. W niektórych przypadkach są to udziały w tantiemach, w innych są to drobniejsze oznaki podziękowania w postaci darmowych wejściówek na imprezy organizowane w ramach projektu czy niewielkich prezentów rzeczowych nawiązujących do przedsięwzięcia, jakie było przedmiotem finansowania. Wielu darczyńców nie liczy jednak na żadną zapłatę, czując satysfakcję, że mogli wziąć udział w tworzeniu czegoś ważnego.

Należy jednak podkreślić, że portale umożliwiające szukanie sponsorów dla danego projektu pomagają przedsiębiorcom i artystom nie tylko w sprawach finansowych. Taka opcja finansowania przedsięwzięcia sprawia, że tworzone jest ono przy udziale wielu obserwatorów, którzy stają się motywacją do wytężonego działania. Jednocześnie, to oni staną się pierwszymi odbiorcami danego wytworu i pomogą w jego rozpowszechnianiu.

Eksperci zwracają także uwagę na fakt, że dzięki podzieleniu się swoim pomysłem z większą grupą osób możemy liczyć na obiektywne oceny, które pozwolą ustalić, czy nasz projekt jest sensowny i czy mamy szansę na odniesienie sukcesu. Niemniej jednak, liczy się nie tylko sam pomysł, ale też sposób, w jaki zaprezentujemy go internautom. Im bardziej przemyślana strategia działań, tym lepsze powinny być efekty.

Jeden komentarz.

  1. founder pisze:

    Właśnie, czemu nie skorzystać i nie spróbować. Pomysły odłożone na półkę nigdy nie zostaną zrealizowane a crowdfunding może pomóc im zaistnieć, urzeczywistnić się i dać satysfakcję projektodawcy jak i wspierającym. Crowdfunding udziałowy to doskonała forma pozyskiwania funduszy na działalność biznesową. W Polsce dopiero raczkuje, na świecie już hula (crowdcube w Wielkiej Brytanii pomogło już sfinansować 80 start upów na ponad 16 mln funtów). W Polsce się zaczyna – http://www.crowdangels.pl – jedyny portal dedykowany tylko crowdfundingowi udziałowemu.

Skomentuj founder Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.