Jak założyć firmę

Jak założyć firmę

Jak założyć firmę

Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą, nie wystarczy dobry pomysł – konieczne są również odpowiednie środki finansowe. Dla spółki z o. o. wymagane jest zebranie kapitału w wysokości minimum 5 tys. zł, podczas gdy dla spółki akcyjnej wartość ta jest dużo wyższa i wynosi minimum 100 tys. zł. Spółki osobowe zaś nie podlegają tego rodzaju wymogom.

Czytaj dalej 

Krok 1. Rejestracja przedsiębiorcy w Urzędzie Gminy/Miasta

Ustawa z dnia 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw znowelizowała przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej […]

Czytaj dalej 

Krok 2. Reglamentacja działalności gospodarczej

W celu rozpoczęcia działalności w niektórych dziedzinach (obowiązek ten dotyczy 80 różnych rodzajów działalności gospodarczej), wymagane jest uzyskanie różnego rodzaju zezwoleń:

Czytaj dalej 

Krok 3. Odebranie numeru REGON

Twoja firma musi być zarejestrowana w Urzędzie Statystycznym. Jako osoba fizyczna zakładająca działalność nie musisz jednak już załatwiać tych formalności w jego siedzibie. Swój wniosek o nadanie numeru REGON zawarłeś już we wniosku CEIDG-1.

Czytaj dalej 
Krok 4. Założenie rachunku bankowego i wyrobienie pieczątki firmowej

Krok 4. Założenie rachunku bankowego i wyrobienie pieczątki firmowej

Polski system prawny nie nakłada na przedsiębiorcę bezwzględnego obowiązku posiadania kont bankowego. Rachunek bankowy jest jednak wymagany w firmach, które prowadzą specyficzny rodzaj płatności czy transakcji, a także, gdy przedsiębiorca prowadzi księgi rachunkowe lub podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Czytaj dalej 

Krok 5. Zgłoszenie przedsiębiorcy i jego pracowników do zakładu ubezpieczeń społecznych (ZUS)

Zgłoszenie przedsiębiorcy i jego pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczy osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym oraz płatnika składek na Fundusz Pracy. Zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od momentu rozpoczęcia działalności bądź zatrudnienia pracownika i musi być ono własnoręcznie podpisane przez osobę zgłaszaną. Niezbędne dokumenty do zgłoszenia to: zaświadczenie o wpisie do CEIDG oraz […]

Czytaj dalej 

Krok 6. Zawiadomienie Państwowej Inspekcji Pracy o zatrudnieniu pracowników

Kodeks pracy wymaga od przedsiębiorcy zawiadomienia właściwego inspektora pracy o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności, a także o liczbie zatrudnionych pracowników itp., co powinno nastąpić w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności. Przedsiębiorca ma również obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy i Gwarantowany Fundusz Świadczeń Pracowniczych.

Czytaj dalej