Łapówkarstwo, czyli codzienny problem małych i średnich firm

łapówka

Mimo nieustannej walki odpowiednich organów z korupcją, wciąż jest ona w Polsce sporym problem. Dotyczy nie tylko przeciętnych obywateli, ale w dużym stopniu także małych i średnich firm. Okazuje się, że wielu przedsiębiorców deklaruje, iż właśnie łapówkarstwo stanowi przeszkodę w zadowalającym rozwoju prowadzonych przez nich jednostek gospodarczych. Szczegółowe dane na ten temat zostały zawarte w przeprowadzanym okresowo badaniu, które uwzględnia ok. 200 przedsiębiorstw zaliczanych do rankingu znanego jako „Gazele Biznesu”. Na podstawie tychże badań powstaje tzw. Gazelowy Indeks Tendencji.

Z najświeższych danych wynika, że odsetek przedsiębiorców prowadzących firmy mikro-, małe oraz średnie aż 71% narzeka na zjawisko łapówkarstwa twierdząc, że korupcja utrudnia im prowadzenie biznesu. Jeżeli chodzi o skalę tego problemu, to dla 51% jest on poważny, natomiast aż 20% przyznało, że jest on bardzo poważny i w dużym stopniu przekłada się na jakość prowadzonych przez nich działań biznesowych. Niemniej jednak, 29% polskich biznesmenów zaliczanych do grupy tych niewielkich uznało, że wcale nie dostrzega problemu, jakim jest korupcja.

Dalsze wyniki badań przeprowadzonych w ramach Gazelowego Indeksu Tendencji wskazują, że aż 30% polskich firm przynajmniej raz w trakcie całej swojej działalności otrzymało przynajmniej jedną propozycje korupcyjną, która dawała im szansę na spory zysk. Niepokojący jest przy tym fakt, że takie opcje były przedstawiane nie tylko przez przedstawicieli firm, ale również przez urzędników. W przypadku reprezentantów innych przedsiębiorstw, propozycje stanowiły 24% spośród wszystkich tego typu przypadków. Natomiast urzędnicy odpowiadali za 10% propozycji wręczenia łapówki. Należy dodać, że ankietowani przedsiębiorcy mogli udzielić więcej niż 1 odpowiedzi, a to oznacza, że w niektórych przypadkach jedna firma miała propozycje wręczenia łapówki zarówno od urzędnika, jak też od innej firmy.

Z oficjalnych danych, które zebrano wynika, że polscy przedsiębiorcy nie są jednak skłonni do wręczania łapówek. Trudno jest ocenić, czy wynika to z ich oszczędności, czy z chęci przestrzegania norm moralnych i zachowania etyki biznesowej. Wiadomo jednak, że 89% respondentów stwierdziło, że nie zgodziliby się na wręczenie łapówki. Mimo to, 11% byłoby gotowych na korupcję, gdyby miało to przynieść ich firmie korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.