Dlaczego mikrofirmy tak rzadko zmieniają bank? Raport

bankowość

Z opublikowanego przez PwC raportu wynika, że polskie mikrofirmy rzadko zmieniają bank, w którym posiadają konto oszczędnościowo-rozliczeniowe. Powód jest błahy – po prostu chwalą sobie usługi świadczone przez wybrane instytucje.

Firma PwC we współpracy z centrum badań marketingowych Indicator opracowała raport, z którego wynika, że 73% polskich mikroprzedsiębiorców jest w pełni zadowolonych z usług świadczonych im przez wybrane banki. Sprawia to, że od momentu założenia rachunku korzystają z oferty danej instytucji jeszcze przez, co najmniej kilka następnych lat. Właściciele najmniejszych firm bardzo rzadko zastanawiają się nad zmianą usługodawcy. W ubiegłym roku na taki krok zdecydowało się tylko niewiele ponad 1% przedsiębiorców. O niezadowoleniu z usług świadczonych przez bank podstawowy mówi zaledwie 1% pytanych.

Jak komentuje PwC, mikroprzedsiębiorcy podejmują decyzję o zmianie banku praktycznie tylko wtedy, gdy ich niezadowolenie z usług jest naprawdę spore. Zwykle jednak nie działają zbyt pochopnie, a konto do innego banku przenoszą dopiero, jeśli niedogodności w poprzedniej jednostce odczuwane są przez dłuższy czas. Wyraźnie mniejszą cierpliwość wykazują klienci indywidualni. Z badań wynika, że wśród prywatnych osób 4,7% klientów rocznie przenosi rachunek do innego banku.

Niemal normą jest posiadanie konta indywidualnego oraz konta firmowego w tej samej jednostce. Nie dziwi zatem, że 70% najmniejszych przedsiębiorców rzeczywiście korzysta z tej opcji. To wygodne rozwiązanie, ponieważ zasady, których ma przestrzegać właściciel obu rachunków są do siebie bardzo zbliżone. Ponadto komfortem jest możliwość załatwiania spraw prywatnych i biznesowych w tej samej placówce. Pozwala to m.in. zaoszczędzić czas.

Aż 46% mikroprzedsiębiorców jest przywiązanych do swojego banku podstawowego w takim stopniu, że zakładają, iż żadne okoliczności nie skłonią ich do jego zmiany. Przy okazji wielu biznesmenów poleca innym osobom korzystanie z usług jednostek, które tak sobie chwalą. 27% pytanych przedsiębiorców uznało, że warto założyć rachunek w tym samym banku, co oni, ponieważ wszystkie usługi są w nim świadczone na zadowalającym poziomie. 23,7% z nich uważa, że największym atutem banku są niskie koszty prowadzenia konta. Kolejnych 19,1% ankietowanych chwali bank za wiarygodność, a 18,5% za profesjonalizm i szybką obsługę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.