Blisko 60% Polaków ma opory pzed prowadzeniem własnej firmy

szef firmy

Mimo możliwości skorzystania z pomocy w postaci dofinansowań ze środków unijnych, Polacy nie chcą zakładać własnych firm. Okazuje się, że ok. 60% obywateli ma obawy, iż nie udałoby im się utrzymać na rynku. To jednak nie jedyny powód.

Rząd RP stara się aktywizować osoby bezrobotne na różne sposoby, m.in. poprzez zachęcanie do założenia własnych firm. Istnieją programy pomagające w ich otwarciu kierowane zarówno dla absolwentów uczelni, jak i dla wszystkich tych osób, które mają pomysł na biznes, ale nie są w stanie samodzielnie go sfinansować. Mimo to Polacy nie są zainteresowani rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej. Ankietowani przez Barometr Providenta przyznają, że wynika to głównie ze strachu. Co niepokojącego dostrzegamy w prowadzeniu firmy?

Jak nietrudno się domyślić, największe obawy związane z otwarciem przedsiębiorstwa to te dotyczące jego prosperowania. Niemal 60% respondentów ma obawy, że firma mogłaby nie utrzymać się na rynku. Wsparciem raczej nie są statystyki Głównego Urzędu Statystycznego, z których wynika, że dłużej niż 4 lata udaje się przetrwać 25% spośród najmniejszych firm. Te dane najlepiej potwierdzają, jak trudne jest starcie z silną konkurencją. Należy przy tym zaznaczyć, że większe szanse, by utrzymać się na rynku mają ci, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarcza. Stanowią oni ok. 70% z grupy mikrofirm funkcjonujących dłużej niż 4 lata.

Dalsze badania Barometru Providenta wskazują, że większość Polaków twierdzi, iż najmniejsze przedsiębiorstwa powinny otrzymywać większą pomoc od państwa. 59% pytanych stwierdziło, że należy proponować im specjalne oferty pożyczkowe, przy czym 25% respondentów uznało, że mikrofirmy powinny móc korzystać z ofert dla klientów indywidualnych. Być może takie rozwiązania umożliwiłyby im dłuższe utrzymanie się na rynku.

Niestety, małe firmy wciąż mogłyby mieć problem ze skompletowaniem kadry pracowniczej. O ile nie jest to kłopotliwe w przypadku działalności jednoosobowej lub biznesu rodzinnego, to jednak bywa znacznym utrudnieniem, gdy mała firma chce znaleźć dobrych, lojalnych pracowników. Okazuje się bowiem, że większość Polaków woli pracować w dużych korporacjach. Tak deklaruje 40% pytanych. 23% respondentów stwierdziło, że wielkość firmy nie ma dla nich znaczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.