Biznes z kolegami to szansa na … klapę!

partnerzy biznesowi

Zakładając własną firmę, wielu z nas chciałoby zatrudnić w niej najbliższe nam osoby. Niejednokrotnie proponujemy wspólne robienie interesów naszym zaufanym znajomym. To jednak wielki błąd!

Okazuje się, że firmy zakładane z kolegami mają mniejsze szanse na powodzenie od wszelkich innych. Badania na ten temat zostały przeprowadzone przez naukowców z Harvardu. Wyniki opublikowali oni w raporcie pt. The Cost of Friendship. Wynika z niego, że nie warto zakładać firmy ani z kolegami ze szkoły, ani ze znajomymi z wcześniejszej pracy. Ryzyko klapy jest bowiem naprawdę spore!

Szczegółowe dane, które zaprezentowali badacze z Harvardu wskazują, że niepowodzenie interesu wzrasta aż o 22%, gdy spółka powstaje przy współpracy dwóch znajomych z jednej szkoły. Nierzadko na otwarcie biznesu decydują się osoby, które wcześniej pracowały w jednej firmie. Ich korelacja również jest ryzykowna, ponieważ dane wskazują, że klapa przedsiębiorstwa prowadzonego przez kolegów z pracy jest o 17% wyższa niż w innych przypadkach. Dalsze wyniki badań pokazały też, że większe prawdopodobieństwo porażki pojawia się w przypadku wspólników wywodzących się z jednakowej grupy etnicznej. Opcje niepowodzenia wzrastają w tej sytuacji o 20%.

Dlaczego tak się dzieje? Naukowcy są przekonani, że chodzi o podobieństwa widoczne między osobami, które łączy jakaś zażyłość. Znajomi ze szkoły nie kolegowaliby się ze sobą, gdyby mieli inne pogląd na otaczającą ich rzeczywistość. Także pracownicy jednej firmy mają zwykle podobne zdanie na tematy biznesowe. Określone grupy etniczne mają zbliżone wartości. To natomiast szkodzi biznesowi, który wymaga spojrzenia na pewne sprawy z wielu rozmaitych perspektyw.

Wniosek płynie z tego taki, że im więcej różnic między osobami prowadzącymi wspólny interes, tym większe szanse na to, że każda decyzja biznesowa zostanie lepiej przemyślana. Dzięki temu, podejmuje się mniejsze ryzyko biznesowe, a konkretne działania są rozsądniejsze. Mimo tego, że badania jasno wskazują na zmniejszone szanse tego typu spółek, to jednak wciąż aż 34,4% przedsiębiorstw to firmy zakładane przez osoby kończące te same studia, natomiast kolejnych kilkadziesiąt procent podmiotów gospodarczych to firmy prowadzone przez przyjaciół, rodzinę lub dawnych kolegów z pracy. Najwyraźniej, wielu z nas woli postawić na dobra atmosferę i podobne wartości wierząc, że wspólnymi siłami i tak uda się odnieść sukces.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.