47% przedsiębiorców z powodu nieufności rezygnuje z nowych umów

oszustwo VAT

Polskie firmy nie wykorzystują wszystkich swoich możliwości, ponieważ ich właściciele nie chcą zaufać kontrahentom! Szacuje się, że brak zaufania doprowadza do strat kosztujących naszą gospodarkę nawet 281 miliardów rocznie.

Na zlecenie Krajowego Rejestru Długów i twórców programu Rzetelna Firma naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przeprowadzili badania dotyczące zaufania w polskim biznesie. Ich wyniki nie są optymistyczne. Aż 47,1% przedsiębiorców w Polsce rezygnuje z zawierania umów tylko dlatego, że nie ufa kontrahentom! To natomiast hamuje rozwój firm i uniemożliwia im rozbudowę oraz poszerzanie grona odbiorców.

Co gorsze, okazuje się, że przedsiębiorcy nie ufają również swoim klientom. W dodatku uważają, że wyniki ich firm nie są tak dobre, jakby mogły być, ponieważ to oni nie są darzeni wystarczającym zaufaniem. Uznało tak 35,2% pytanych. 53,2% przedsiębiorców stwierdziło natomiast, że są zmuszeni do ciągłego udowadniania swojej uczciwości. Według następnych danych, 73,5% respondentów twierdzi, że sytuacja wymaga od nich stałej ostrożności chroniącej przed oszustwami, natomiast 52,2% uważa, że kontrahenci lub klienci i tak wykorzystają istniejące luki prawne, by dopuścić się nadużycia.

Inne dane zdobyte przez KRD mówią, że 35,2% nie mogło sfinalizować umów, ponieważ to druga strona uznała ich za mało wiarygodnych i niegodnych zaufania. Natomiast 27,1% firm po prostu ogranicza kontakty z kontrahentami i skupia się na niewielkiej grupie sprawdzonych jednostek. Niestety, utrudnia to rozbudowywanie grupy klientów i nie daje szans na odnotowywanie optymalnych zysków. Rezygnacja przedsiębiorstw z maksymalnego możliwego rozwoju powoduje straty w całej gospodarce. Eksperci wyliczyli, że rocznie mogą się one wahać nawet od 145 do 281 miliardów złotych, czyli wynoszą ok. 10% polskiego PKB!

Brak zaufania niesie za sobą jeszcze inne negatywne skutki. Utrudnienia w nawiązywaniu kontaktów biznesowych ograniczają liczbę jednostek współpracujących między sobą, a doświadczenie pokazuje, że kooperacja przedsiębiorstw jest korzystna nie tylko dla poszczególnych firm, ale też dla całej branży. Zyskuje na tym głównie innowacyjność, do której wprowadzenia niezbędne są odpowiednie nakłady finansowe, a wkład kilku przedsiębiorstw ułatwia inwestowanie w badania i rozwój będące elementami sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.